Класне керівництво
Класний
керівник - педагогічний працівник, який здійснює педагогічну діяльність
з колективом учнів класу, навчальної групи професійно-технічного
навчального закладу, окремими учнями, їхніми батьками, організацію та
проведення позаурочної та культурно-масової роботи, сприяє взаємодії
учасників навчально-виховного процесу у створенні належних умов для
виконання завдань навчання й виховання, самореалізації та розвитку
учнів, їх соціального захисту
Хто призначає класного керівника? Класний
керівник призначається керівником загальноосвітнього навчального
закладу. Його права й обов'язки визначаються нормативно-правовими
документами Міністерства освіти і науки, правилами внутрішнього
розпорядку та статутом загальноосвітнього закладу (пункт 48 Положення
про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою
Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 року № 964). Чи можна без згоди вчителя покласти на нього обов'язки класного керівника? Ні,
не можна. Згідно з пунктом 2.2 Положення про класного керівника
навчального закладу системи загальної середньої освіти, затвердженого
наказом Міністерства освіти і науки України від 06.09.2000 р. № 434,
обов'язки класного керівника покладаються директором навчального
закладу на педагогічного працівника за його згодою і не можуть бути
припинені до закінчення навчального року. Тільки в окремих випадках із
метою дотримання прав та інтересів учнів та їхніх батьків зміна
класного керівника може бути здійснена протягом навчального року. Положення про класного керівника Класний керівник у визначенні змісту роботи керується Конституцією України, Конвенцією ООН про права дитини, законами Украни «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про професійно-технічну освіту», іншими законодавчивими й нормативно-правовими актами України, а також цим Положенням. Класний керівник здійснює свою діяльність відповідно до основних завдань загальної середньої освіти, спрямованих на: - виховання громадянина України;
- формування особистості учня (вихованця), його наукового світогляду, розвитку його здібностей та обдарувань;
- виконання
вимог Державного стандарту загальної середньої освіти, затверджених
постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2000 р. № 1717 «Про зміст, структуру і 12-річний термін навчання» та постановою Кабінету Міністрів України від 17.08.2002 р. № 1135
«Про затвердження державного стандарту професійно-технічної освіти»,
підготовку учнів (вихованців) до подальшої освіти та трудової
діяльності;
- виховання в учнів (вихованців) поваги до
Конституції України, державних символів України, почуття власної
гідності, свідомого ставлення до обов'язків, прав і свобод людини і
громадянина, відповідальності перед законом за свої дії;
- реалізацію права учнів (вихованців) на вільне формування політичних і світоглядних переконань;
- виховання
шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв,
державної та рідної мови, національних цінностей українського народу та
інших народів і націй;
- виховання свідомого ставлення до свого
здоров'я та здоров'я інших громадян як найвищої соціальної цінності,
формування засад здорового способу життя, збереження та зміцнення
фізичного та психічного здоров'я учнів (вихованців);
- формування
екологічної культури особистості, набуття знань і досвіду розв'язання
екологічних проблем, залучення до практичної природоохоронної роботи.
Організація діяльності класного керівника На
класного керівника покладається керівництво одним класом, у початкових
класах класне керівництво здійснює вчитель початкових класів.
Функціональні обов'язки класного керівника розробляються відповідно до
цього Положення з урахуванням типу закладу та завдань
навчально-виховного процесу й затверджуються директором навчального
закладу. Класний керівник як організатор класного колективу: - сприяє забезпеченню умов для засвоєння учнями рівня та розвитку освіти, а також розвитку їх здібностей;
- створює
умови для організації змістовного дозвілля, у тому числі організує та
проводить відвідування музеїв, театрів, виставок, екскурсій, заходи з
охорони природи; відповідає за профілактику бездоглядності,
правопорушень, планує та проводить відповідні заходи (особливо для
учнів із числа незахищеної та пільгової категорії населення);
- сприяє
підготовці учнів до самостійного життя в дусі взаєморозуміння, миру,
злагоди між усіма народами, етнічними національностями, релігійними
групами;
- проводить виховну роботу з урахуванням вікових та
індивідуально-психологічних особливостей учнів, їх нахилів, інтересів,
задатків, готовності до певних видів діяльності, а також рівня
сформованості учнівського колективу;
- співпрацює з учителями,
викладачами, майстрами виробничого навчання, психологами, медичними
працівниками, органами учнівського самоврядування, батьками та іншими
учасниками навчально-виховного процесу з виконанням завдань навчання та
виховання в учнівському колективі (групі), соціального захисту учнів
(вихованців).
Класний керівник професійно-технічного навчального закладу
спрямовує роботу батьківського колективу навчальної групи та органів
учнівського самоврядування на покращення навчання й виховання учнів, а
також співпрацює з майстром виробничого навчання: - систематично аналізує рівень навчальних досягнень, поведінку учнів, організує навчальну допомогу;
- створює
в навчальній групі необхідні умови для оволодіння професією, творчого
ставлення до праці, для засвоєння передових, прогресивних методів і
прийомів роботи;
- проводить тематичні класні години, спрямовані
на виховання моральних цінностей, зацікавленості в питанні
приналежності до вибраної професії;
- забезпечує дотримання в навчальній групі встановленого порядку та дисципліни;
- проводить цілеспрямовану індивідуальну роботу з учнями групи;
- здійснює заходи із професійно-організаційної роботи учнів;
- заохочує учнів до занять у гуртках художньої й технічної творчості, предметних гуртках і спортивних секціях;
- залучає учнів до участі в конкурсах професійної майстерності, олімпіадах з навчальних предметів.
Права класного керівника Класний керівник має право на: - відвідування
уроків, занять із теоретичного та виробничого навчання, виробничої
практики та позакласних заходів, семестрових, річних атестацій та
заліків у закріпленому класі (групі), бути присутнім на заходах, що
проводять для учнів (вихованців) навчальні, культурно-просвітні
заклади, інші юридичні чи фізичні особи;
- внесення пропозицій
на розгляд адміністрації навчального закладу та педагогічної ради про
моральне та матеріальне заохочення учнів (вихованців);
- ініціювання розгляду адміністрацією навчального закладу питань соціального захисту учнів (вихованців);
- внесення
пропозицій на розгляд батьківських зборів классу (групи) про
матеріальне забезпечення організації та проведення позаурочних заходів
у порядку, визначеному законодавством;
- відвідування учнів
(вихованців) за місцем їх проживання або в гуртожитку
професійно-технічного навчального закладу (за згодою батьків, опікунів,
піклувальників), вивчення умов їх побуту та виховання, а також виходити
з пропозиціями на педагогічних зборах про притягнення до
відповідальності батьків, які ведуть аморальний спосіб життя, грубо
поводяться зі своїми дітьми, завдають їм моральної та фізичної шкоди;
- вибір форми підвищення педагогічної кваліфікації з проблем виховання;
- вияв соціально-педагогічної ініціативи, вибір форм, методів, засобів роботи з учнями (вихованцями);
- захист професійної честі, гідності відповідно до чинного законодавства;
- матеріальне заохочення до досягнення вагомих результатів у виконанні покладених на нього завдань.
Обов'язки класного керівника - вибирати адекватні засоби реалізації завдань навчання, виховання й розвитку учнів (вихованців);
- здійснювати
педагогічний контроль дотримання учнями (вихованцями) статуту та правил
внутрішнього трудового розпорядку навчального закладу, інших
документів, що розглядаються організацією навчально-виховного процессу;
- інформувати
про стан виховного процессу у класі та рівень успішності учнів
(вихованців) педагогічну раду, адміністрацію навчального закладу,
батьків;
- дотримуватись педагогічної етики, поважати гідність
учня (вихованця), захищати від будь-яких форм фізичного, психічного
насильства; своєю діяльністю утверджувати повагу до принципів загальної
моралі;
- пропагувати здоровий спосіб життя;
- постійно підвищувати професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру;
- регулярно
готувати та проводити батьківські збори, збори учнівського активу класу
(групи) (не менше двох разів на семестр) і збори органів учнівського
самоврядування;
- вести документацію, пов'язану з виконанням повноважень класного керівника (класні журнали, особові справи, плани роботи тощо);
- вивчати
вікові, психологічні особливості дітей спільно зі шкільним лікарем,
психологом, логопедом, батьками й виробляти оптимальний режим для
деяких учнів, створювати комфортні умови, оволодівати методами
релаксації, стежити за режимом харчування й вирішувати питання про
організацію додаткового харчування для хворих і слабких дітей.
Автор: О. Сокіл
Источник: http://osvita-ua.net |